De Wegwijzer

The Signpost is de online nieuwsbrief van de Engelse Wikipedia. Het is geschreven door Wikipedia-redacteuren en behandelt nieuws over de Engelse Wikipedia. Het bevat nieuws over belangrijke discussies, nieuwe uitgelichte artikelen en afbeeldingen, Wikipedia technologie, en wat andere kranten en tijdschriften hebben geschreven over Wikipedia. Het publiceert ook opinieartikelen van Wikipedia-redacteuren en soms nieuws over de Wikimedia Foundation en Wikipedia's in andere talen.

Voorpagina van De Wegwijzer, 24 februari 2016
Voorpagina van De Wegwijzer, 24 februari 2016

Geschiedenis

De Wegwijzer werd in januari 2005 opgericht door Michael Snow. In de eerste editie schreef hij:

Ik hoop dat dit een waardevolle bron van nieuws zal zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in wat er gebeurt in de Wikipedia-gemeenschap.

Snow was de hoofdredacteur (hoofdredacteur) van The Signpost tot augustus 2005. Ryan Lomonaco werd de nieuwe hoofdredacteur, maar Snow schreef nog artikelen voor de nieuwsbrief tot februari 2008. Hij stopte toen hij werd benoemd tot lid van de Board of Trustees van de WikimediaFoundation. In juli 2008 werd hij verkozen tot voorzitter van de raad. Hij was de voorzitter voor twee jaar.

Toen de nieuwsbrief begon, heette hij De Wegwijzer van Wikipedia. In 2011 werd de titel simpelweg De Wegwijzer. Van 2005 tot maart 2016 kwam De Wegwijzer elke week uit. Daarna veranderde het naar tweewekelijks omdat er niet genoeg redacteuren waren. In maart, april en mei van 2016 kwam hij helemaal niet uit. Vanaf 2019 komt hij één keer per maand uit.

Op April Fool's Day publiceert The Signpost soms grappige artikelen en foto's. Voorbeelden van grapartikelen van April Fool's Day 2015 zijn "Special Report: Foto's van het Jaar 2015" (met grapfoto's) en "Featured Content: Stop Pers. Marie Celeste Mysterie Opgelost". Crew Gevonden Verstopt In Kleerkast".

Michael Snow, de oprichter van The Signpost, in 2009
Michael Snow, de oprichter van The Signpost, in 2009

Grapfoto van Wikipedia-oprichter Jimmy Wales uit The Signpost op April Fool's Day 2015
Grapfoto van Wikipedia-oprichter Jimmy Wales uit The Signpost op April Fool's Day 2015

In andere kranten en tijdschriften

Journalisten van andere kranten en tijdschriften hebben artikelen in The Signpost gebruikt om hun eigen artikelen te schrijven.

  • In 2013 werd "Wiki-PR's extensive network of clandestine paid advocacy exposed", een verhaal over mensen die stiekem bedrijven betalen om Wikipedia-artikelen over hen te schrijven, gebruikt door de International Business Times.
  • In 2015 werd "Drie weken om de vrijheid van panorama in Europa te redden", een verhaal over veranderingen in de Europese auteursrechtregels voor foto's, gebruikt door de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung en het Britse tijdschrift Amateur Photographer.
  • In 2016 werd "New internal documents raise questions about the origins of the Knowledge Engine", een verhaal over het aannemen van geld door de Wikimedia Foundation om een nieuwe zoekmachine te ontwikkelen, gebruikt door het Duitse tijdschrift Heise en het Amerikaanse tijdschrift Nonprofit Quarterly.

AlegsaOnline.com - 2020 / 2021 - License CC3